تاریخ انتشار:۲۰ مهر ۱۳۹۴در ۸:۰۰ ق.ظ کد خبر:990

حسین زاهدی دهویی؛ عضو شاخه جوانان حزب اعتماد ملی تشکیلات هرمزگان

اندیشه سیمانی

یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی «سیمان» است. از ویژگی های سیمان این است که پس از شکل گرفتن و خشک شدن به سختی قابل انعطاف باشد. «دگماتیسم» (جزم اندیشی) نوعی تفکر است که بر پایه ی ورودی های قالبی و کلیشه ای در ذهن برخی انسان ...

یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی «سیمان» است. از ویژگی های سیمان این است که پس از شکل گرفتن و خشک شدن به سختی قابل انعطاف باشد.
«دگماتیسم» (جزم اندیشی) نوعی تفکر است که بر پایه ی ورودی های قالبی و کلیشه ای در ذهن برخی انسان ها شکل می گیرد به گونه ای که نسبت به اندیشه های جدید در شرایط مکانی و زمانی متفاوت از خود انعطاف نشان نمی دهد. از این جهت شباهت زیادی با سیمان دارد.

یکشنبه نوزدهم مهر ۹۴، یکی از نمایندگان مجلس دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی را تهدید می کند وچنان که ایشان می گوید: “«مروز یکی از نماینده های مجلس با قسم جلاله اعلام کرد که سیمان روی شما میریزیم و تو را می کشیم و در همان قلب راکتور اراک دفنتان می کنیم»در این نوشتار سعی داریم علیرغم عدم سنخیت ، نسبت بین تفکر جزم اندیشان و سیمان که منجر به شکل گیری «اندیشه ی سیمانی» می شود بپردازیم و در همین راستا چند نمونه از نمودهای بیرونی این نوع تفکر و خطرات آن را ذکر کنیم.

«خوارج» گروهی بودند که بر اساس شواهد تاریخی به لحاظ عملی ،افراد متشرعی بودند که تقریبآ از انجام هیچ عمل شرعی فروگذار نمی کردند. اما تفکر آن ها به گونه ای بود که حتی حرکت فکری امام علی (ع) و همراهی آن بزرگوار با مقتضیات زمان را تاب نیاورده و ایشان را به تحریف دین و حتی بی دینی متهم کردند. در همه ی ادوار تاریخی چنین افرادی وجود داشتند اما ما به ذکر چند مورد که در دوران معاصر ایران به خصوص در دهه های اخیر شکل گرفت بسنده می کنیم و «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»قتل های زنجیره ای، ایجاد تنش توسط گروه هایی موسوم به “گروه های فشار، حادثه ی کوی دانشگاه و شاید؟؟

اسید پاشی ها و… را می توان جزو اعمالی دانست که نشآت گرفته از «اندیشه ی سیمانی» است. بر همگان آشکار است که این گروه ها از افراد خاصی خط می گیرند که می توان چکیده ی اندیشه شان را «مرده باد مخالف من» دانست.

این گروه ها با توهم «خود دیندارتر پنداری» وارد بدنه ی حاکمیت شده و با تصرف صندلی ها در منصب های مختلف به راحتی به ترویج کاریکاتوری از اسلامی که مد نظرشان بود پرداختند. چنان که کم کم باورشان شد که ما دیندارتریم و خدا نسبت به ما لطف افزون تری دارد تا جایی که به اینجا رسیدند که سخن ما ،سخن خدا و مخالف ما ،مخالف خدا است و اگر ما عملی را انجام دهیم که حتی اگر با رذیلت اخلاقی “خشونت” همراه باشد ،مورد تآیید خدا است. پس انجام چنین اعمالی گناهی و عقوبت ناگواری در پی نخواهد داشت.

از نظر این گروه ،هر امر «غیر اخلاقی» تا زمانی غیر اخلاقی است که مزاحم اهداف آن ها نباشد.واگر از این مرز عبور کرد، تهمت زدن، ترور شخصیت،دروغ گویی،پرونده سازی، بر هم زدن سخنرانی مخالفان و… وجهه ی اخلاقی به خود می گیرد تا جایی که برای اینگونه اعمال خود خواهان پاداش دنیوی و اخروی هم هستند که مثلآ تهمت زدن ما در جهت جلب رضایت خداوند است پس اشکالی ندارد.

این گروه یک قرائت متفاوت از دین دارند و در بین آن ها محقق راستین کمتر دیده می شود و مشی اصلی شان تقلید است. حتی افرادی از این گروه که به لحاظ تحصیلات ویا مسئولیت های سیاسی -اجتماعی در سطح بالایی قرار دارند مانند افرادی از آن ها که نماینده مجلس هستند ، به دلیل همان اندیشه های دگمی و جزمی ،تفاوتی با شعبان جعفری (بی مخ) ها ندارند. یعنی از همان راهکارها و ترفند های شعبان بی مخ ها، برای همراه کردن مخالفین با خود، یعنی استفاده از تهدید و زور استفاده می کنند. منتها در سطح و کلاس بالاتر.مثلآ به جای «کف گرگی» ، از تهدید به تدفین طرف مقابل با سیمان استفاده می کنند.

پس اندیشه همان است که از گذشتگان و پدران فکری خود به ارث برده اند و بدون توجه به زمینه ها و ایجاد هیچ تحول و انعطافی مانند سیمان، آن را منتشر می کنند. که می توان این نوع اندیشه را « اندیشه ی سیمانی» نامید.



1 ديدگاه مطلب براي " اندیشه سیمانی " ارسال شده است.

  1. مجتبی می‌گه:

    آفریین

ارسال نظر

Go to TOP